FITtest

Hoeveel weet jij eigenlijk over voeding, beweging en stress? Aan de hand van een aantal vragen krijg je een idee of er een goede balans is tussen de mentale en fysieke vitaliteit.

Eet je voldoende groente en fruit per dag?
Volwassenen krijgen het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Een goed gevulde opscheplepel staat gelijk aan 50-75 gram groente. Een schaaltje rauwkost is ongeveer één opscheplepel. Volwassenen krijgen het advies om 2 porties fruit per dag te eten (200 gram). Eén stuk fruit is bijvoorbeeld een appel, sinaasappel of twee mandarijntjes. Een schaaltje appelmoes of aardbeien of een glas ongezoet vruchtensap tellen ook als één stuk fruit.
Beweeg je voldoende? Ga je bijvoorbeeld met de fiets naar het werk of wandel je dagelijks?
Bewegen is de basis om je FIT te voelen. Met bewegen bedoel ik alledaagse activiteiten, zoals tuinieren, hond wandelen, trap pakken etc. Om de gezondheid te verbeteren, moet je minimaal 200 kilocalorieën per dag verbranden door lichamelijke activiteiten. Volgens de beweegrichtlijnen : Jeugdigen (4 t/m 18 jaar) • Bewegen is goed, meer bewegen is beter • Doe minstens 1 uur per dag matige of zwaar intensieve inspanning • Doe minstens 3x per week spieroefeningen   Volwassenen en ouderen • Bewegen is goed, meer bewegen is beter • Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen • Doe minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten (voor ouderen inclusief balansoefeningen) • Voorkom veel stilzitten
Doe jij aan krachttraining om je spierkracht op zijn minst te onderhouden?

Het voedingscentrum adviseert 2 keer per week oefeningen te doen die spierkracht bevordert. Zowel voor mannen als vrouwen is het belangrijk dat de spieren en botten sterk blijven.

Ben je tevreden met je lichaam?

Hoewel er veel manieren zijn om vast te stellen of je over- of ondergewicht, een te hoog of te laag vetpercentage hebt, is een blik in de spiegel of het kopen van (weer) een grotere maat broek al vaak een trigger. Hoe gemotiveerd ben jij om aan jezelf te werken?

Heb je eerder proberen af te vallen?

Helaas vallen veel mensen na een periode van diëten of afvallen weer terug in een patroon. Dat is natuurlijk niet goed voor je zelfvertrouwen en kan zelfs leiden tot een extra toename van het gewicht of vetpercentage. Het sleutelwoord is leefstijl verandering en geen dieet. Wat ik interessant vind is om samen te kijken naar de reden dat je je doel(en) niet of deels hebt gerealiseerd. Ik ga samen met jou opnieuw realistische doelen opstellen om ze wel te realiseren!

Heb je voldoende nachtrust?

De norm is 7 a 9 uur slaap (onafgebroken). Weinig slaap heeft invloed op je functioneren. Zeker als het structureel is dan kan dat leiden tot: concentratieproblemen, slecht humeur, minder energie, stress. Ook kan het leiden tot gewichtstoename, omdat je lichaam dan meer energie nodig heeft.

Heb je in een gewone week een goede balans tussen inspanning en ontspanning?
Een gezonde balans tussen werk en privé is heel belangrijk. Iedereen met te veel stress in zijn leven, zou stappen moeten ondernemen om de stress te verminderen. Een beetje stress is goed, soms zelfs gezond om tot betere prestaties te komen. Te veel stress is echter ongezond: het lichaam kan het te veel aan spanning niet meer kwijt en lichaam en geest kunnen niet meer herstellen van de stress. Met als gevolg: veel lichamelijke klachten, psychische klachten, ziekte en zelfs een verhoogt risico op een burn out.
(H)erken je stress klachten?

Stress kan verschillende oorzaken hebben maar meestal ervaren we het in de vorm van druk. De meeste stress wordt veroorzaakt in onze gedachten. Het is niet zozeer een situatie die ons stress bezorgt, als wel onze gedachten over die situatie. Stress is niet alleen slecht voor je humeur, het is ook erg schadelijk voor je lichaam (hoge bloeddruk, hoofdpijn, schouders/rug, darmen). Vaak herkennen mensen de fysieke klachten niet en maken ze zich zorgen, waardoor ze nog gestresster worden. Te lang rondlopen met stressklachten kan leiden tot bijvoorbeeld een burnout.

Ervaar je een gezonde werkdruk?

Cijfers over uitval door stress en burnouts zijn zorgwekkend. Verzuimpercentages blijven stijgen. Een gezonde werkdruk hoort erbij en ja moe zijn van een drukke dag is geen probleem. Het wordt pas zorgwekkend wanneer je structureel druk ervaart. Iedereen ervaart werkdruk op zijn of haar eigen manier en gaat daar anders mee om. Wanneer er in of op je werk factoren (relationeel, vrijheid, werkinhoudelijk, persoonlijke ontwikkeling) zijn die bij jou stress veroorzaken (denk aan buikpijn, droge mond, hoofdpijn, slaapproblemen) dan is het tijd om actie te ondernemen. Chronische stress ligt namelijk op de loer en leidt tot vaak tot een burn out.

Twijfel je over je gezondheid, heb je vragen over je leefstijl?
Neem dan contact met mij op voor het maken van een vrijblijvende afspraak.